Stenåldersdieten

Vad är stenåldersdieten?
Stenåldersdieten är skapad för att efterlikna människans kost för 100´000 år sedan under den äldre stenåldern, en tid även kallad för paleolitikum vilket gett dieten sitt andra namn, paleolitiska kosten. Och denna kost är alltså skapad för att ge människan den kost vi är skapade för.

Så här gör man
För 100´000 år sedan var människans proteinintag betydligt högre och de beror på att kosten till större del bestod av animaliska livsmedel som viltkött, fisk, nötter, bär och frukter. Och det är ganska lätt att förstå denna diet om man utgår från att allt man åt för 100´000 år sedan är okej och allt bearbetat/halvfabrikat inte är det. Och de betyder också att all mat skall lagas från grunden, vissa hävdar också att det inte är okej att steka maten utan all mat skall lagas i ugnen.

Bra saker att äta.
Kött, fisk, kyckling, bär, rotfrukter, grönsaker, ägg och frukter.

Saker att undvika att äta.
Bröd, mjölkprodukter, margarin, socker, salt, soja och matolja.

En typisk meny
Frukost:
Två kokta ägg, en frukt, en näve nötter och en näve bär.
Lunch:
Fisk och rotfrukter tillagat i ugnen samt en sallad.
Mellanmål:
En halv dl valfria nötter.
Middag:
Grillat kött eller kyckling i ugn, sallad samt en dl valfria bär.
Kvällsmål:
En dl valfria bär.

Saker att tänka på.
Under denna diet utesluter man väldigt mycket, så för att förhindra eventuella vitaminbrister kan man kompensera med tabletter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *