Dukandieten – livslånga resultat

Vi har alla provat olika dieter och vi har alla blivit besvikna förut. Ja, dieter fungerar, men så snart vi är färdiga med dem kommer vikten tillbaka med några extra kilo. Detta gör att man får panik och provar en mer extrem diet. Idag finns emellertid en vändpunkt i dietvärlden, Dukandieten, som inte ger den så kallade jojo-effekten.

Dukandieten, som är framtagen av den franske kostexperten Pierre Dukan, är inte bara effektiv, den ger ett permanent resultat. Den första som provade dieten var Dukans vän, som enbart åt grillat kött och drack mängder av vatten under fem dagar. Vågen visade efter detta en viktminskning på 5 kilo. Efter många, långa experiment formade Dukan en diet, som inte bara är populär i Frankrike, utan i hela världen, och passar den som vill gå ner i vikt och få en fin fysik. Så vad är då hemligheten med den här dieten, och vad bör man veta innan man börjar använda sig av den?

Proteiner – vägen till framgång

Kärnan i Dukandieten är proteinrika produkter, och man bör därför rådgöra med sin läkare innan man påbörjar dieten, för att ta reda på sin blodkolesterolhalt, så att man kan nå goda resultat utan att skada sin kropp.

Då protein till stor del förlitar sig på njurarna för matsmältningen, är det rekommenderat att dricka minst 1,5 liter vatten per dag, så att njurarna kan rena sig. Att dricka mycket vatten kan även minska bieffekten av dålig andedräkt när man först påbörjar Dukandieten. Havre- och vetekli är avgörande i dieten; man bör äta en matsked av varje, både på morgonen och kvällen. Med Dukandieten behöver du inte räkna kalorier. Du kan äta så mycket du vill när du vill, så länge du enbart äter sådant som är tillåtet i varje fas. Ofta lägger folk till ytterligare restriktioner då de önskar snabbare resultat, men detta tröttar bara ut kroppen mer, vilket leder till ökad irritation och låg energi. Dessutom är det då osannolikt att man tappar vikten permanent. Om man vill ha bättre resultat rekommenderar Dukandieten att man, i minst en halvtimme om dagen, ägnar sig åt någon form av kardiovaskulär träning – gymträning, promenader, gå i trappor istället för att åka hiss etc.

Meny och Dukandietens olika faser

Dukandieten består av fyra faser. Hur länge fas ett håller på beror på hur mycket vikt man vill tappa, men det är viktigt att komma ihåg att man inte kan äta proteinbaserad kost i mer än 10 dagar i streck.

• Upp till 5 kg – 2 dagar
• Upp till 10 kg – 3 dagar
• Upp till 20 kg – 5 dagar

Fas ett – attack

Fas ett är det lättaste steget, då Dukandieten är väldigt tydlig med vad man får äta och vad man ska hålla sig borta ifrån. Samtidigt är fas ett den största utmaningen för ens viljestyrka. Lyckas du genomföra fas ett ska du känna dig stolt över dig själv, och fortsätta med dieten. Om du däremot äter något som inte är tillåtet rekommenderas det att börja om från början.

I fas ett får man äta i stort sett all sorts köttprodukter – kyckling, nötkött, skaldjur och fisk. Man får dock inte använda något extra fett när man tillagar dessa produkter, utan man bör tillaga dem i ugnen, på grillen eller i en teflonpanna. Man kan även koka eller stuva maten. Råkar favoritmaten vara exempelvis krispigt kycklingskinn får man helt enkelt inse att man måste glömma det för ett tag framöver.

Man får också äta ägg, men det är inte rekommenderat att äta för många äggulor – 3-4 i veckan är den rekommenderade mängden. Äggvitor däremot får man äta hur många man vill. Tycker man om mejeriprodukter, så får man konsumera lättmjölk, ostmassa och naturell yoghurt, så länge produkten inte innehåller mer än 2 procent fett. Smaksatt yoghurt är inte tillåten!

Det går bra att använda artificiellt sötningsmedel i teet eller kaffet, men använd det med måtta. Man får också äta produkter som persilja, kummin, vitlök, lök, basilika, oregano etc., men endast i små mängder. Med andra ord kan de användas som smaksättare för köttprodukter, men får inte användas som garnering eller i sallader. Och glöm för all del inte havre- och vetekli, som är oersättliga produkter då de har en mycket positiv effekt på hela matsmältningssystemet.

I fas ett är socker strikt förbjudet, då minsta mängd socker kan bromsa viktminskningen. På grund av detta får man inte förtära något extra fett, majonnäs, sötsaker, produkter som innehåller mjöl, eller frukt och grönsaker.

Fas två – rotation

Är du klar med fas ett? Grattis! Men du är inte färdig än! Fas två baseras på att rotera dagar då man äter protein med grönsaker, och dagar då man enbart äter protein. Enligt Dukan bör matransonerna ändras efter fem dagar till en vecka. Man får äta hur mycket man vill, så du kommer inte svälta, men tålamod är ett måste. Du kan förvänta dig att tappa ungefär ett kilo i veckan, så om målet är att gå ner 10 kilo i denna fas kommer du vara tvungen att fortsätta med fas två i 10 veckor. På ”grönsaksdagar” behöver man även äta protein – man kan inte enbart äta vegetarisk mat. Överkonsumera inte morötter, kronärtskocka eller betor – man får inte äta dessa produkter oftare än en gång i veckan.

Under rotationsfasen är det också strikt förbjudet att äta socker, ris, potatis, bönor, ärtor, frukt, sötsaker, samt extra fett och produkter som innehåller mjöl.

Fas tre – viktstabilisering

Vikten man tappat måste “stämplas ut”. Annars har all möda och hårt arbete varit förgäves. Mentalt är denna fas mycket svår, då diverse godsaker börjar bli frestande och man får tankar som ”det spelar ingen roll om jag bara äter en liten bit choklad”. Tyvärr är det inte sant, så ge inte upp än. Stabilisationsfasen bör pågå så länge som antalet kilo man tappat under fas två multiplicerat med 9. Har man, exempelvis, gått ned 10 kilo ska stabilisationsfasen pågå i 90 dagar (tre månader).
Under stabilisationsfasen ska man dedikera en dag per vecka till ren proteinmat (då äter man samma produkter som man åt i fas ett). Resten av den näringsmässiga planen följer dessa enkla regler:

1. Man får äta upp til 200 g av en sorts frukt per dag, med undantag för körsbär, vindruvor, jordgubbar och nötter, då dessa produkter innehåller för mycket socker.
2. En skiva mörkt bröd är tillåtet
3. OBS ostälskare! Endast 40 g ost per dag är tillåtet
4. 2 portioner á 200 g stärkelsehaltiga livsmedel är tillåtet per vecka (såsom nudlar, potatis, ris etc.)
5. Smör och olja är inte tillåtet
6. Två gånger i veckan får man unna sig en sötsak, så länge man inte gör det två dagar i rad. Dessutom ska dessa portioner vara små, och överkonsumering är strikt förbjuden.
7. Träning är hälsosamt och rekommenderas – ägna minst en halvtimme per dag åt fysisk aktivitet.

Fas fyra – att ställa sig på vågen är äntligen en belöning

Många frågar vad man får äta efter man slutfört dieten och stabiliserat sin vikt. Svaret är underbart – allt! Det är dock viktigt att inte äta för mycket, och att väga sig regelbundet. Man bör också fortsätta med att ha en ren proteindag per vecka, fortsätta träna, och helt enkelt njuta av livet.

Övervikt gör det inte bara svårt att hitta kläder som passar. Det har också en starkt negativ effekt på hjärtat, blodtrycket, leder och ryggraden. Nej, Dukandieten är inte lätt – den sätter verkligen viljestyrkan på prov, men den gör att du kan njuta av resultatet under en lång tid efteråt. Lycka till!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *